Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.14076/13392
Title: | Arqueología, arquitectura y arte en Caqui, provincia de Huaral, Lima Archeology, architecture and art in Caqui, province of Huaral, Lima |
Authors: | Alvino Loli, Jorge Carlos Guzmán Juárez, Miguel |
Keywords: | Grafiti;Nicho;Pintura mural;Casa hacienda |
Issue Date: | 12-Dec-2016 |
Publisher: | Universidad Nacional de Ingeniería |
Citation: | Alvino Loli, J., & Guzmán Juárez, M. (2016). Arqueología, arquitectura y arte en Caqui, provincia de Huaral, Lima. Devenir - Revista De Estudios Sobre Patrimonio Edificado, 3(6), 143-162. https://doi.org/10.21754/devenir.v3i6.305 |
Series/Report no.: | Volumen;3 Número;6 |
Related URI: | http://revistas.uni.edu.pe/index.php/devenir/article/view/305 |
Abstract: | El presente trabajo es una síntesis de las investigaciones realizadas en el valle bajo del río Chancay, enfocadas en reconocer, registrar y analizar las expresiones culturales materializadas en los edificios históricos existentes en las cercanías de Caqui, antigua casa hacienda del distrito de Aucallama en la provincia de Huaral, departamento de Lima. El interés está en contextualizar las obras estéticas incorporadas en la arquitectura, percibiéndolas con relación a su medio geográfico espacial, así como a los procesos sociales en los cuales se insertaron temporalmente, para así comprender su significado social. En este sentido, se exponen dos tipos de expresión de contextos diferentes: las representaciones murales de la sociedad Chancay en el antiguo Perú, y las pinturas murales asociadas al sistema de ‘haciendas’ de inicios de la República. The present work is a synthesis of the investigations carried out in the lower valley of the Chancay river, focused on recognizing, recording and analyzing the cultural expressions materialized in the historical buildings existing in the vicinity of Caqui, former hacienda house of the district of Aucallama in the province of Huaral, department of Lima. The interest is in contextualizing the aesthetic works incorporated in architecture, perceiving them in relation to their spatial geographical environment, as well as the social processes in which they were inserted temporarily, in order to understand their social meaning. In this sense, two types of expression of different contexts are exposed: the mural representations of the Chancay society in ancient Peru, and the murals associated with the ‘haciendas’ system of the beginning of the Republic. |
URI: | http://hdl.handle.net/20.500.14076/13392 |
ISSN: | 2312-7570 |
E-mail: | jc_alvino@hotmail.com quillca@hotmail.com |
Rights: | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess |
Appears in Collections: | Vol. 3 Núm. 6 (2016) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DEVENIR_Vol.3-n6-Art.6.pdf | 14,6 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License
Indexado por: