Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.14076/14973
Title: Relaciones y transformaciones. Sociedad y naturaleza en la vivienda: de Catal Hüyük a Sakamoto
Relationships and transforrnations : Towards a history of the constructed environment
Authors: Cuadra Kochansky, Manuel
Keywords: Enseñanza de la historia de la arquitectura;Vivienda;Ciudad
Issue Date: 1-Dec-2010
Publisher: Universidad Nacional de Ingeniería
Citation: Cuadra Kochansky, M. (2010). Relaciones y transformaciones. Sociedad y naturaleza en la vivienda: de Catal Hüyük a Sakamoto. Ciudad & Arquitectura, 3(2).
Series/Report no.: Volumen;3
Número;2
Abstract: La meta de la enseñanza de historia de la arquitectura en las facultades de arquitectura es contribuir a la formación de arquitectos más que a la de historiadores. Como consecuencia, la enseñanza debe estar orientada a apoyar a los estudiantes en su labor proyectual, una labor proyectual necesariamente referida al tiempo y el lugar en el que viven, se forrnan y habrán de servir a la sociedad. La presente contribución desea esbozar una enseñanza de historia concebida a partir de las grandes cuestiones del mundo de hoy y de las arquitecturas contemporáneas que se entienden como respuestas a , estas cuestiones. Concretamente, la reflexión del proyecto para el Conjunto Habitacional Wiesenfeld desarrollado por el arquitecto japonés Kazunari Sakamoto para la ciudad de Munich es tomado como un punto de partida para identificar momentos de la Historia del paisaje, de la ciudad y de .la arquitectura, que sirven para entender este proyecto en su verdadera profundidad. A la vez, se esbozan las ventajas de una enseñanza de la historia entendida como una historia del medio ambiente construido que engloba ,la historia del paisaje, la ciudad y la arquitectura, frente a una enseñanza tradicional de la arquitectura como objeto.
The goal of the teaching of architectulre history in the faculties of architecture is to contribute to the training of architects rather than to that of historians. Consequently, the teaching should be oriented to supporting the students in their projectual work, a projectual work of necess:ty referring to the time and the place in, which they live, train, and are to serve society. This contribution seeks to sketch a teaching of history based on the big issues of the world of today and contemporary architectures understood as responses to these issues. Specifically, a reflection on the project for the Wiesenfeld Housing Complex developed by Japanese architect Kazunari Sakamoto tor the city of Munich is taken as a starting point to identify moments in the history of the landscape, of the city and of architecture, which serve to understand this project in its true depth. At the same time, we rnention the advantages of a teaching of history understood as a history of the constructed environment, which embraces the history of the landscape, the city, and architecture, as opposed to the traditional teaching of architecture as an object.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.14076/14973
ISSN: 2074-6989
Rights: info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Appears in Collections:Vol. 3 Núm. 2 (2010)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CyA_Vol.3-n2-Art.1.pdf3,78 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Indexado por:
Indexado por Scholar Google LaReferencia Concytec BASE renati ROAR ALICIA RepoLatin UNI