Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.14076/775
Title: Modernización tecnológica y desarrollo empresarial competitivo de PETROUNI
Authors: Grajeda Reyes, Germán
Advisors: Pezo Paredes, Alfredo Florentino
Keywords: Energética;Excelencia empresarial
Issue Date: 2005
Publisher: Universidad Nacional de Ingeniería
Abstract: El tema Modernización Tecnológica y Desarrollo Empresarial Competitivo de PETROUNI, responde al interés por difundir una singular experiencia, que no tiene precedentes en el mundo universitario; y, sobre todo, a la preocupación por estudiar y definir los cambios estratégicos orientados a actualizar y asegurar su desarrollo futuro en un medio sumamente competitivo y difícil como es el sector energético, transporte y servicios afines. La inusitada rapidez con que las empresas multinacionales ingresaron al mercado peruano, como consecuencia de la política de privatización del gobierno de turno en la década del 90, provocó cambios en la estructura de participación del mercado de energéticos y transporte entre las empresas privadas nacionales y las multinacionales. Es así que en cuanto a participación del mercado, el estado peruano pasa del 90% al 4.6%, las empresas privadas nacionales pasan del 10% al 70.10% y las multinacionales pasan del 0% al 25.3%; similarmente el parque automotor se incrementó debido a la libre importación de vehículos usados. Es en este contexto que PETROUNI, perteneciente al sector de energía y transportes, inicia el proceso de diversificación buscando la excelencia empresarial para asegurar su permanencia en el tiempo.
The topic Technological Modernization and Competitive Management Development of PETROUNI, respond to the interest to diffuse a singular experience that doesn’t have precedents in the university world; and, mainly, to the concern to study and define the strategic changes guided to update and assure their future development in a extremely competitive and difficult means like the energy sector, transports and services tune. The unusual speed with which the multinational companies entered the Peruvian market, as consequence of the privatization’s polities of the peruvian government in the decade of the 90’s, caused changes in the structure of participation of the market of energy and transports between the estates companies the national private companies and the multinationals. It is so as far as participation of market, the Peruvian state passes from 90% to 4,6%, the national private companies passes from 10% to 70,10% and multinationals pass from 0% to 25.3%; similar the vehicle park was increased due to the free import of used vehicles. In this context it is that PETROUNI, pertaining to the sector of energy and transports, initiates the diversification process looking for the enterprise excellence to assure their permanence in the time.
URI: http://hdl.handle.net/20.500.14076/775
Rights: info:eu-repo/semantics/restrictedAccess
Appears in Collections:Maestría

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
grajeda_rg.pdf4,05 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

Indexado por:
Indexado por Scholar Google LaReferencia Concytec BASE renati ROAR ALICIA RepoLatin UNI